بارها و بارها پیش آمده که افراد در صف های طولانی برای گرفتن خدمات از فست فود و آب میوه، بستنی فروشی گرفته تا مراکز تعویض پلاک و دیگر ادارات مشابه، ایستاده و منتظر مانده اند. همانطور که می دانید وجود صف در مراکز مختلف نه تنها موجب ایجاد بی نظمی در فرآیند و انجام امور می شود بلکه ازدحام و هرج و مرج را در پی دارد.
با پیشرفت تکنولوژی و ارتقا سیستم های ارتباط بیسیم این مشکل به طور کامل برطرف شده است. تنها با استفاده از پیجر مشتری می توان خدمت رسانی به مشتریان را ساماندهی کرده که منجر به جلب رضایت مشتری خواهد شد. اما پیجر فراخوان مشتری چیست و چه کاربردی دارد؟ برای دریافت پاسخ این سوال در ادامه مطلب با طوطی کالا همراه باشید.
پیجر فراخوان مشتری چیست؟
پیجر یا فراخوان به هر وسیله ای که جهت فراخوانی مشتریانی که در صف انتظار دریافت سفارشات خود هستند، اطلاق میشود. پیجر مشتری یکی از بهترین تجهیزات برای مدیریت صف مشتریان در مراکز خدماتی و کسب و کارهای مشتری محور به شمار می رود.
به طوری که دیگر نیازی به ایستادن مشتریان در یک جای خاص نبوده و به موقع می توانند طبق نوبت های خود برای گرفتن سرویس های مد نظرشان مراجعه کنند. در این دستگاه نیازی به استفاده از کامپیوتر نمیباشد.رستوران ها، نانوایی های بزرگ، کافی شاپ ها و فست فود فروشی ها از جمله بهترین کاندیدهای استفاده از چنین دستگاهی هستند.
عملکرد دستگاه فراخوان مشتری چگونه است؟
فرض کنید برای سفارش غذا به یک اغذیه فروشی بزرگ رفته اید. در زمان سفارش غذا به شما پیجری تحویل داده می شود، زمانی که غذای سفارشی شما آماده شود، مهماندار با وارد کردن شماره پیجر مشتری او را فرا می خواند و پیجر با لرزش یا نواختن صدا مشتری را آگاه می سازد. در واقع این دستگاه برای مدیریت صف در فروشگاه ها و مراکز خدماتی پر مشتری یک گزینه ایده آل محسوب می شود.
انواع دستگاه فراخوان مشتری
دستگاه های فراخوان مشتری از دو دسته پیجرهای لرزشی و پیجرهای صوتی تشکیل شده اند. این مدل ها با توجه به استراتژی و نوع سرویس دهی مورد استفاده قرار می گیرند.
دستگاه فراخوان مشتری لرزشی
این دستگاه ها در ایران عموما در فودکورت و فست فودهای بسیار مطرح کاربرد دارند، سیستم هشدار این پیجرها لرزشی است اما اکثر آنها از هشدار نوری و صوتی هم برخوردار هستند. معمولا از چنین پیجرهایی در فست فود، فودکورت، کترینگ، کارواش، مراکز تعویض پلاک، داروخانه ها و … به کار برده می شود.
عملکرد این پیجر به این صورت است که شما با مراجعه به صندوق و ثبت سفارش یک پیجر می گیرید، با توجه به این که پیجرها به صورت وایرلس فعال هستند شما می توانید آزادانه در هر جایی مستقر باشید و منتظر دریافت سفارش خود بمانید. معمولا این ارتباط تا فواصل ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر هم برقرار است (با توجه به شرایط محیط) و در صورت نیاز به افزایش برد میبایست از تقویت کننده امواج استفاده شود.
با فرا رسیدن نوبت شما متصدی با وارد کردن شماره نوبت شما در صفحه کلید (فرستنده) فرمان پیج صادر میگردد، در این هنگام پیجری که در اختیار دارید از طریق آلارمهای نوری، صوتی و ویبره شما را مطلع می سازد. شما نزد متصدی می روید و بعد از تحویل پیجر به او سفارش خود را تحویل می گیرید.
معمولا این پیجرهای لرزشی دارای یک پایه شارژ هستند که حداکثر ۱۰ عدد پیجر روی آن قرار می گیرد. با قرار دادن پیجرها روی هم روی این پایه آنها شارژ می شوند. معمولا دستگاه های فراخوان مشتری لرزشی دارای بدنه ضد ضربه و ضد آب هستند که طول عمر آنها را افزایش می دهد.
دستگاه فراخوان مشتری صوتی
دستگاه های فراخوان صوتی رایج ترین شکل دستگاه فراخوان در ایران محسوب می شوند این دستگاه ها دارای نمایشگر و فراخوان صوتی هستند که مجهز به یک صفحه نمایشگر LED با توانایی نمایش اعداد سه رقمی است. شما با مراجعه به دستگاه نوبت دهی یک نوبت دریافت می کنید و منتظر می مانید.
متصدی با فشردن صفحه کلید به ترتیب شماره ها را وارد می کند و سیستم فراخوان صوتی نیز شماره را با صدای بلند می خواند. این شماره در سیستم نمایشگر دستگاه نیز نمایش داده می شود. این پیجرها قابلیت نصب روی دیوار یا آویز از سقف را دارند به همین دلیل هم به جای کمی برای نصب نیاز دارند. معمولا در مراکز دولتی، پیشخوان دولت، دفاتر اسناد رسمی، بانک ها و … از این مدل سیستم فراخوان مشتری استفاده می شود.
آشنایی با اجزای دستگاه پیجر مشتری لرزشی
پیجر لرزشی مشتری یا فراخوان ویبره دار مشتری شامل حداقل سه دستگاه میباشد.
- کیپد فراخوان لرزشی مشتری: جهت انتخاب شماره پیجر مشتری و صدور فرمان پیج به کار می رود.
- پیجر فراخوان لرزشی مشتری: قسمتی است که در اختیار مشتری قرار میگیرد و با توجه به برند پیجر مشتری در ست های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ عددی قابل ارائه است.
- پایه شارژر پیجرهای لرزشی مشتری: پایه جهت شارژ پیجر ها استفاده میشود.در بعضی نمونه ها تنها قادر به شارژ همان ست ۱۰ یا ۱۵ عددی میباشد، اما در بعضی مدلها امکان شارژ تعداد بیشتر بصورت همزمان نیز هست. در بعضی از مجموعه ها از یک پایه برای شارژ دو ست پیجر بصورت نوبتی هم استفاده میشود.
- تقویت کننده امواج (اختیاری)
دستگاهها معمولا در مدل های مستطیلی، گرد، دوناتی و پیتزایی موجود میباشد.
مزایای استفاده از دستگاه فراخوان مشتری
مدیریت صف در مراکز نیازمند سیستم نوبت دهی از جمله مهمترین مزایای استفاده از چنین دستگاه هایی است. افزایش نظم و همچنین مدیریت زمان و صرفه جویی در آن می تواند مهمترین دستاورد استفاده از این دستگاه ها در مراکزی با مراجعه زیاد ارباب رجوع باشد.
از جمله دیگر مزایای استفاده از این دستگاه های می توان به جلب رضایت مشتریان و صرفه جویی در هزینه های استخدام نیروی انسانی کار اشاره کرد. کاهش هرج و مرج و جلوگیری از تنش در فضای کاری می تواند یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه های فراخوان مشتری در مراکز پر رفت و آمد باشد.
می توان انواع دستگاه های فراخوان مشتری را به صورت شخصی سازی شده سفارش داد، به طور مثال استفاده از لوگو یا رنگ خاص برای نمایش یا در تهیه بدنه پیجرها از جمله مواردی است که در این زمینه می توان به آنها اشاره کرد.
مهمترین ویژگی های دستگاه فراخوان مشتری
در این بخش به مهمترین ویژگی های دستگاه های فراخوان مشتری اشاره خواهیم کرد. این ویژگی ها عبارتند از:
- مقرون به صرفه
- افزایش سرعت و دقت در خدمت رسانی
- سازماندهی و مدیریت صف مشتریان در برابر صندوق و باجه ها
- کاهش هرج و مرج و سر و صدا به منظور افزایش آرامش در محیط برای مشتریان و کارکنان
- اشغال فضای بسیار کم معمولا در بالای باجه
- امکان نصب و راه اندازی آسان
- ضد ضربه و ضد آب به منظور افزایش طول عمر دستگاه ها (پیجرهای لرزشی)
- به دلیل برد و آنتن دهی بالا مناسب استفاده در فضاهای بزرگ و وسیع
- کاهش هزینه استخدام و نگهداری نیروی انسانی مثل گارسون
- مناسب برای فضاهای کوچک که امکان میزبانی از مشتری وجود ندارد ( پیجرهای لرزشی)
- پشتیبانی و خدمات پس از فروش
-
جمع بندی
دستگاه های فراخوان مشتری آزادی عمل بیشتری به مشتری می بخشند، ضمن این که کارمندان مجموعه نیز می توانند با فراغت بال به کارهای خود بپردازند و رعایت صف نیز کار ساده تری است. رعایت انصاف در صف نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از چنین دستگاه هایی در مراکز با تعداد ارباب رجوع بالا است.
این دستگاه ها برای نظم دهی به کار و رضایت مشتریان هست. نصب و راه اندازی این دستگاه ها بسیار آسان و همچنین اکثر برندهای موجود در بازار دارای خدمات پس از فروش هستند. بنابراین می توان با استفاده از چنین دستگاه هایی با صرف هزینه مقرون به صرفه در وقت و هزینه های جاری مجموعه صرفه جویی کرد.
امتیاز شما به این مطلب چنده؟