کمک فنر پراید و هر خودروی دیگری یکی از مهمترین قطعات در سیستم تعلیق خودرو است که وظیفهی حفظ تعادل خودرو و ایجاد راحتی و سکون را برای سرنشینان برعهده دارد. کمک فنرها در هر چهار چرخ خودرو وجود داشته و این وظیفه را دارند که هنگام عبور از سطوح ناهموار ضربات و لرزشهایی که به هر چرخ وارد میشود را دفع کرده و کمتر کنند.
خودروی پراید یکی از ارزانترین خودروهایی است که در کشور وجود دارد(البته به این شرط که از افزایش قیمت چند برابری که در طول این یکسال داشته فاکتور بگیریم)، بر همین اساس در این پست قصد داریم به معرفی انواع کمک فنر برای پراید از برندهای مختلف بپردازیم.
کمک فنر پراید چی بخریم؟
نبود کمک فنر در خودرو پیش از هر چیزی ضربات وارده از سطوح ناهموار را به شاسی و بدنه خودرو وارد میکند. در نتیجه در مدت زمان کوتاهی شاهد خرابی قطعات مختلف خواهیم بود. اما مهمتر از آن این است که همین ضربات به سرنشینان نیز وارد میشود.
در نتیجه باید از کمک فنر مناسبی استفاده کنید که هم به خوبی این ضربات را دفع کرده و هم اینکه در برابر فشارهایی که به آن وارد میشود مقاومت خوبی داشته باشد. برندهای مختلف ایرانی و خارجی در زمینه تولید کمک فنر برای پراید فعالیت دارند که از جمله محبوبترین آنها میتوان به kds و عظام اشاره کرد.
انواع کمک فنر
کمک فنر هم مثل خیلی از تجهیزات دیگر خودرو مدلهای مختلفی دارد. در ادامه با بعضی از معروفترین و پرطرفدارترین انواع کمک فنر خودرو آشنا میشوید که بعضیهایشان زیرمجموعه بعضی دیگر هستند.
کمک فنر پنوماتیک: کمک فنر پنوماتیک برای کسانی مناسب است که علاقه زیادی به تنظیم ارتفاع خودرو دارند یا دوست دارند ماشینشان را بهاصطلاح کفخواب کنند. برای مثال کسی که پراید داشته باشد، با انتخاب کمک فنر پراید از نوع پنوماتیک میتواند از داخل اتاقک ماشین ارتفاع جلو و عقب را توسط دو دکمه تنظیم کند. کمک عقب و کمک جلو در سیستم پنوماتیک از طریق باد کار میکند.
کمک فنر هیدرولیکی: کمک فنر روغنی یا هیدرولیکی، همانطور که از اسمش پیداست سیلندری حاوی روغن و یک پیستون دارد. پیستون هنگام حرکت با مانع روبهرو میشود و به همین دلیل آهسته تکان میخورد و جلوی نوسانهای شدید را میگیرد.
کمک فنر هیدرواستاتیکی: کمک فنر هیدرو استاتیکی به جای روغن با نیتروژن فشرده کار میکند.
کمک فنر بادی: کمک فنر بادی یا کمک گازی محفظهای حاوی هوا یا سایر گازهای فشرده دارد و به همین دلیل بادی/گازی نام گرفته است.
کمک فنر اسپرت: نوع دیگری از انواع کمک فنر قابل تنظیم موجود در بازار است. کمک اسپرت معمولا کمک فنر نرم به حساب نمیآید اما چون به عنوان یک کمک فنر قابلیت تنظیم ارتفاع دارد، طرفدارانش زیاد هستند.
روش تشخیص خرابی کمک فنر خودرو:
*هنگام حرکت در دست اندازها خودرو شما دچار کوبش در اتاق میشود.
*خودرو شما مانند قبل نرمی و تعادل لازم بر سر پیچ ها را ندارد.
*تکان خوردن بیش از اندازه خودرو در سر پیچ ها و دست اندازها به گونه ای که تعادل خودرو را بر هم بزند هم نشانه خرابی کمک فنر می باشد.
*ایجاد صدای تق تق در دست اندازها و سرعت گیر ها یا شنیده شدن صدای لق لق در کمک فنرها همه ممکن است دلیل بر خرابی کمک فنر ها باشد.
*کج شدن خودرو به یک جهت یا همان یک وری شدن خودرو هم می تواند دلیل بر خرابی کمک فنر ها باشد.
*اولین نشانه خراب شدن کمک فنر ها روغن ریزی آن ها می باشد، البته در مورد کمک های گازی این موضوع صدق نمی کند.
نکات مهم هنگام خرید کمک فنر خودرو:
قیمت کمک فنر: قیمت کمک در واقع مشخص کننده کیفیت کمک می باشد. اگر به دنبال خرید کمک های ارزان قیمت هستید، نباید انتظار داشتن کیفیت لازم آن قطعه را داشته باشید.
نوع کمک فنر: کمک فنر دارای مدل های مختلفی می باشد، از نمونه های شرکتی گرفته تا نمونه های اسپورت و پنتوماتیک که هر کدام از آن ها در قسمت های قبل به صورت کامل توضیح داده شد که شما یا توجه به نیاز خود می توانید نوع آن را مشخص کنید.
جنس کمک: کمک فنرها با جنس های مختلفی روانه بازار می شوند، کمک های روغنی که با فشار روغن کار می کنند و کمک های گازی که فضای داخلی آن ها با گاز مخصوص پر می شود. در واقع کمک های گازی نسبت به کمک های روغنی بهتر عمل می کنند زیرا کمک های روغنی اگر تحت فشار زیادی قرار بگیرند روغن می دهند.
تست فشار: موقع خرید حتما کمک فنر را از نظر مقاومت در برابر فشار تست کنید، برای این کار سر کمک را روی زمین قرار دهید، نباید کمک فنر به راحتی جمع شود، هر چه فشار بیشتری به کمک وارد کنید تا مقداری جمع شود، نشان بر سلامت کمکفنر است. البته بعد از رها کردن فشار می بایست به آرامی به حالت اولیه خود برگردد.
توجه به بدنه: به بدنه کمک فنر توجه کنید، نباید دارای هر گونه ترک یا مو ترک باشد، همچنین قسمت های متحرک آن را مورد بررسی قرار دهید نباید، نشانی از روغن باشد.
تعمیری نباشد: امروزه خیلی از لوازم یدکی تعمیری با یک سری رنگ کاری و تمیز کاری به عنوان قطعه نو به فروش می رسند، برای تشخیص این موضوع بهتر است، به قسمت هایی که به وسیله آن روی خودرو پیچ می شود توجه کنید، نباید اثری از خوردگی و جای پیچ به جا مانده باشد، قسمت های رنگ نشده را به دقت مشاهده کنید، اگر تعمیری باشد اثرات گرد رنگ روی آن دیده می شود.
لیبل: به نوع بسته بندی توجه کنید همیشه یک قطعه اصل درون بسته بندی باکیفیت پلمپ می شود و روی قسمت درب آن ها لیبل شرکت سازنده زده می شود.
جنس شرکتی: از فروشگاه های مجاز خرید کنید همیشه جنس های شرکتی دارای یک کد هستند که اگر وارد وبسایت شرکت سازنده شوید، با زدن کد محصول از اصالت کالا می توانید با خبر شوید.
گارانتی: همیشه محصولاتی را بخرید که دارای خدمات پس از فروش هستند، داشتن ضمانت نامه دلیل محکمی بر کیفیت کالا می باشد، زیرا هیچ شرکتی تا از کیفیت کالای خود اطلاع نداشته باشد، آن را ضمانت نمی کند، زیرا هزینه های زیادی برای شرکت به بار می آورد.