یکشنبه, 23 آذر,1404
آدرس ایمیل
info[@t]beh-zone.ir

قیف فروش چیست؟ مراحل ایجاد قیف فروش + اصطلاحات آن


قیف فروش چیست؟ مراحل ایجاد قیف فروش + اصطلاحات آن

یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در فروش، بحث قیف فروش است که با آن می‌توان مشتریان احتمالی و بالقوه خود را به مشتری واقعی تبدیل کرد.در تشکیل قیف فروش ۴ مرحله وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم

 

قیف فروش چیست؟

قیف فروش یا قیف بازاریابی فرایندی است که کسب و کارها و سازمان‌ها به وسیله آن می‌توانند مشتریان احتمالی خود را ترغیب به خرید کنند و آنها را به مشتری واقعی تبدیل کنند. به وسیله یک قیف فروش مناسب، فروشندگان می‌توانند دیدی واضح نسبت به روند فکری، چالش‌ها و تصمیم‌های مشتری به دست بیاورند.

 

ورودی این قیف مشتریان احتمالی هستند، یعنی کسانی که به نحوی با خدمات و محصولات شما آشنا شدند. خروجی این قیف مشتریان واقعی شما هستند، مشتریانی که از شما در نهایت خرید می‌کنند.

 

اگر با شرکت مشاوره کسب و کار قوی همکاری کرده باشید، آن ها بسیار به قیف فروش اهمیت می‌دهند، زیرا هر چقدر که ورودی قیف شما بیشتر باشد، در نهایت خروجی آن یعنی مشتریان واقعی نیز بیشتر خواهند بود. بنابراین فروشندگان و کسب و کارها باید همیشه در تلاش باشند تا ورودی قیف را بیشتر کنند.

 

اصطلاحات قیف فروش

در مبحث قیف فروش معمولا با ۳ اصلاح سر و کار داریم. این سه اصطلاح در واقع به مشتریان نسبت داده می شود که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

۱. لید (Lead): لید یا سرنخ به افراد راغب به محصولات و خدمات خاصی گفته می‌شود.

۲. مشتری بالقوه (Prospects): مشتریان بالقوه یا احتمالی به مشتریانی گفته می‌شود که شانس و احتمال خریدشان بالا است.

۳. مشتریان واقعی (Customers): مشتریان واقعی آن هایی هستند که محصول و یا خدمات شما را خریداری کرده‌اند.

پس در قیف فروش با سه نوع مشتری سروکار داریم که از لید شروع شده و به مشتری واقعی ختم می‌شود. اما مسیر تبدیل یک مشتری بالقوه به یک مشتری واقعی، مسیری طولانی است.

 

لیدها در قیف فروش

دسته اول یا لیدها، آن دسته از افراد هستند که به تبلیغات، خدمات، محصولات و... شما واکنشی نشان داده‌اند و به نوعی ارتباط برقرار کرده‌اند. این افراد در دسته لید یا سرنخ قرار می‌گیرند. لیدها در واقع در ابتدای قیف فروش قرار دارند.

 

مشتریان احتمالی یا بالقوه در قیف فروش

دسته دوم مشتریان یعنی مشتریان احتمالی یا بالقوه، از مشتریانی که احتمال خریدشان بالا است، فیلتر شده اند. تعداد این دسته از مشتریان از ابتدای قیف یعنی لیدها کمتر هستند و احتمال تبدیل شدنشان به مشتری واقعی از لید بیشتر است.

 

مشتریان واقعی

این دسته از مشتریان همان مشتریان بالقوه هستند که باز از یک سری فیلتر رد شده‌اند و به دهانه باریک قیف رسیده‌اند. مشتریان واقعی همان‌هایی هستند که محصول شما را خریداری می‌کنند.

قیف فروش چیست؟ مراحل ایجاد قیف فروش + اصطلاحات آن

 

۴ مرحله اصلی در تشکیل قیف فروش

در تشکیل قیف فروش ۴ مرحله وجود دارد. این ۴ مرحله پایه و اساس تشکیل قیف فروش هستند که عبارتند از:

  • ۱.  آگاه سازی
  • ۲.  ایجاد علاقه در مشتریان احتمالی
  • ۳.  تصمیم گیری
  • ۴.  اقدام

در ادامه به شرح این چهار مرحله می‌پردازیم.

 

۱. آگاه سازی

زمانی که مخاطبان از محصول شما خبر نداشته باشند، شما نمی‌توانید آن را به فروش برسانید. به همین دلیل باید افراد و جامعه هدف خود را از محصول و خدمات خود آگاه کنید.شما باید پس از ایجاد آگاهی در مشتریان خود، مدام با آن‌ها در ارتباط باشید و پیام‌های برنامه‌ریزی شده‌ای را به آن‌ها ارسال کنید. با این کار لیدها و جامعه هدف خود را آماده می‌کنید تا درباره شما و کسب و کارتان اطلاعات لازم را دریافت کنند. با انجام این کارها می‌توانید مشتری را نسبت به محصول و خدمات خود علاقه‌مند کنید.

 

۲. ایجاد علاقه

همانطور که گفته شد پس از آگاه‌سازی مشتری، چیزی که می‌تواند مسیر حرکت مشتری را مشخص کند تداوم ارتباط و ارسال پیام به او است. این تداوم ارتباط و ارسال پیام به لیدها، مخاطبین را آماده می‌کند تا درباره شما اطلاعاتی کسب کرده و علاقه‌مند شوند.

 

۳. تصمیم گیری

مجاب کردن مشتری بالقوه به خرید هیچوقت آسان نبوده. جدا از تبلیغات، شرح داستان کسب و کار و...  شما باید تجربه خرید و نظرات مشتریان فعلی را برای مشتریان جدید فراهم کنید. این کار مشتریان شما را بیشتر از قبل راغب به خرید کرده و به تصمیم گیری نزدیک می کند.

 

۴. اقدام

این مرحله همان مرحله خرید نیز نام دارد. برای مثال اگر شما ۲۰۰ سرنخ داشته باشید و ۲۰ نفر از آن ها وارد قیف فروش شوند. در صورتی که ۴ نفر از آن ها از شما خرید کنند نرخ تبدیل شما ۲ درصد است. حال اگر برای دریافت این ۲۰۰ لید شما ۴۰۰ دلار هزینه کرده باشید و هر کدام از آن ها ۶۰۰ دلار برای شما سود آوری کرده باشند. شما با ۴۰۰ دلار، ۱۲۰۰ دلار به دست آورده‌اید.

 

چرا کسب و کارها به قیف فروش نیاز دارند؟

کسب و کارها به وسیله قیف فروش می‌توانند لیدها را تبدیل به مشتری کنند. کسب و کارها مراحلی را طراحی می‌کنند تا مشتری‌های واقعی وارد کسب و کار شوند.

قیف فروش چیست؟ مراحل ایجاد قیف فروش + اصطلاحات آن

نتیجه گیری

در قیف فروش همیشه تعداد زیادی از لیدها و مشتریان احتمالی از دست می‌روند، اما کسب و کارها باید به جای اصرار به لید از دست رفته، وقت خود را برای قانع کردن مشتریان علاقه‌مند جدید صرف کنند. اجرای صحیح قیف فروش می‌تواند شانس فروش را به شدت افزایش دهد.

امتیاز شما به این مطلب چنده؟

نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده است

نام شما
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظرات


بیشتر بخوانید
راهنمای خرید جارو شارژی پرقدرت و معرفی جارو شارژی درما مدل VC25
آیا قصد خرید جارو شارژی را دارید؟ میخواهید از جارو شارژی در منزل استفاده کنید یا در اتومبیل؟ بیشتر کار باجاروشارژی های دستی را میپسندید یا جارو شارژی پارویی؟ در مقاله راهنمای خریید جارو شارژی ما به ش...
ادامه مطلب >
یک کیف پول خوب چه ویژگی هایی دارد؟
با وجود برندها و مدل‌های مختلف کیف پول ، بهتر است قبل از خرید، نکاتی را در نظر بگیرید. امروز از موضوعاتی که باید برای یک خرید عالی در نظر داشته باشید گفته‌ایم.
ادامه مطلب >
راهنمای انتخاب و خرید کیف کمری خوب و کاربردی
امروزه با توجه به زیاد شدن وسایل قابل حملی که هر زن و مردی به هنگام خروج از خانه چاره ای جز حمل کردن آن ها ندارد و حقیقتا جیب های شلوار، پیراهن، کاپشن و کت نیز دیگر پاسخگوی حمل این نوع از وسایل جانبی...
ادامه مطلب >
کولر سلولزی چیست؟+ بررسی مزایا و معایب کولر آبی سلولزی
 یکی از انواع وسایل سرمایشی که در اغلب خانه‌های ایرانی مشاهده می‌شود، کولرهای آبی هستند که دو نوع سلولزی و پوشالی دارند. کولرهای آبی سلولزی جدیدتر از نوع پوشالی این کولرها هستند و غالبا عملکرد بهتری ...
ادامه مطلب >
یک چراغ قوه ی پرنور و قوی چه ویژگی هایی دارد؟
چراغ قوه یکی از مهمترین وسایلی است که بشر توانسته آن را اختراع کند و هر محیط تاریکی را روشن نماید. امروزه خرید چراغ قوه با توجه به انواع مدل ها و همچنین طیف گسترده ای از آن ها که دارای قابلیت های بسی...
ادامه مطلب >
راهنمای خرید و انتخاب دستمال های سر و گردن کوهنوردی
قطعا به سختی باور می‌‌کنید، اگر بگویند یک تکه پارچه، نجات‌بخش شما از گرما، سرما و یا باد در طول مسیر کوهنوردی‌ست. این پارچه به ظاهر معمولی دستمال سر کوهنوردی نام دارد و جز وسایلی‌ست که از بردن و استف...
ادامه مطلب >
خواص شگفت انگیز آب نارگیل برای سلامتی مو
آب نارگیل دارای مواد معدنی مغذی برای رشد و تقویت موها است و میتواند با نفوذ در ساقه مو ، موها را به صورت عمقی آبرسانی کرده و به ترمیم موهای خشک و آسیب دیده کمک نماید. 
ادامه مطلب >
حقایقی درباره ازدواج از راه دور
ازدواج راه دور میتواند با مشکلاتی از جمله امکان شناخت کم یا تفاوت فرهنگی و آداب و رسوم و دلتنگی برای خانواده همراه باشد ، ازدواج از راه دور نیاز به یک سری آمادگی ها و مهارت های خاص طرفین دارد تا بتوا...
ادامه مطلب >
ایده هایی برای جشن اسم کلاس اول
یکی از رویداد های مهم برای کلاس اولی ها برپایی جشن اسم است که در آخر سال تحصیلی گرفته می شود. در این جشن کلاس اولی ها اسم خود را می توانند بنویسند.
ادامه مطلب >