مافیا (بازی گروهی)
مافیا یک بازی گروهی و استدلالی است که نبرد بین یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه را شبیهسازی میکند.
بازی مافیا از جمله بازی های جذاب و گروهی است که می توانید در جمع دوستانه آن را تجربه کنید. شاید بتوان گفت یکی از راه هایی که می توانید از خستگی و روزمرگی زندگیتان تا حدودی رها شوید، دعوت دوستان و نزدیکانتان به بازی مافیا باشد. شما با یک دورهمی ساده می توانید، اطرافیانتان را به یک چالش دعوت کنید و از لحظات خود لذت ببرید.
بهطور کلی در این بازی قدرت تکلم، حفظ خونسردی و آوردن استدلالهای منطقی نقش بسزایی در پیروزی دارد. بازیکنان بهطور مخفیانه تعیین نقش میشوند: مافیا که همدیگر را میشناسند یا شهروند که تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند و عده معدودی از آنها از برخی نقشها اطلاع دارند. در فاز شب بازی، افراد مافیا به صورت مخفیانه یک شهروند را به قتل میرسانند. در طول فاز روز، تمام بازیکنان بازمانده در مورد هویتهای مافیایی بحث میکنند و برای حذف یک مظنون رایگیری میکنند.
بازی ادامه مییابد تا زمانی که همهٔ مافیاها حذف شوند (برد شهروندان) یا تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود (برد مافیا) یا یکی از شخصیتهای مستقل که هر کدام شرایط برد متفاوتی دارد، برنده بازی شود. در یک بازی معمولاً نقشها باید به گونهای چیده شود که برای هر شخصیت، شخصیتهای مقابل و مکمل قرار گیرد.
تاریخچه بازی گروهی مافیا
این بازی برای اولین بار توسط فردی به نام دیمیتری دیویدف دانشجوی دانشکده روانشناسی دانشگاه مسکو تحت عنوان یک پروژه تحقیقاتی ایجاد و مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن به تدریج در آمریکا و اروپا نیز گسترش یافت تا جایی که در دهه 90 به عنوان یک سرگرمی محبوب در میان خانواده ها جا باز کرد. این بازی به شکل های مختلف در دنیا انجام می شود.
نقش های اصلی بازی مافیا
خدا:
وظیفه اصلی خدا در این بازی جلو بردن زمان است. این فرد در روند بازی نقشی ندارد و فقط بازی را اداره می کند. هنگامی که شب می شود و همه بازیکنان چشمان خود را می بندند، خدا به ترتیب نقش ها را بیدار می کند و و از آن ها سوالاتی را می پرسد. مثلا برای مافیا این سوال را مطرح می کند که “قصد دارید چه کسی را بکشید؟”. برای دکتر این سوال به این شکل مطرح می شود که “قصد نجات چه کسی را داری؟”
و برای کارآگاه مطرح می کند که “قصد پی بردن به نقش چه کسی را داری؟”. هنگام روز زمانی که تمام نقش ها بیدار شدند، خدا بازی را به این سمت جلو می برد تا افرادی را که بازیکنان فکر می کنند جزو گروه مافیا هستند، مشخص کنند. به همین ترتیب بازی با چرخه روز و شب ادامه می یابد تا در هر چرخه یک نفر کشته و از بازی خارج شود. البته اگر دکتر در شب، فرد کشته شده توسط مافیا را نجات دهد، فرد کشته شده از بازی حذف نمی شود
مافیا:
در یک گروه 10 نفره معمولاً 3 مافیا حضور دارند که در اولین شبی که توسط گاد اعلام می شود با یکدیگر آشنا می شوند. هنگامی که افراد حاضر در بازی سعی می کنند تا مافیا را شناسایی و از بازی حذف کنند، مافیا باید نقش خود را به کلی کدمان و یا با دروغ افراد را از نظر خود منصرف کنند.
نقش مافیا مهم ترین نقش در این بازی است چرا که اگر دیگران متوجه نقش آنها شوند مافیا به ترتیب از بازی حذف می شوند و هیجان بازی کاسته می شود. گروه مافیا برای اینکه بتوانند موفقیت بیشتری داشته باشند باید در روز به خوبی با یکدیگر همکاری کنند و برای افرادی که می خواهند در شب بکشند، استراتژی مناسبی داشته باشند. اگر فرد کشته شده توسط دکتر نجات یابد، می تواند به بازی خود ادامه دهد و اگر توسط دکتر این کار انجام نشود از ادامه بازی حذف می شود.
شهروند:
وظیفه اصلی شهروندان در این بازی پی بردن به نقش مافیا با وجود تمام دروغ هایی است که آنها می گویند. بهترین پیشنهادی که برای موفقیت در این نقش برای شما داریم، برقراری دوستی با افراد دیگر است و اینکه به نشانه های کلامی، غیر کلامی و شهود خود اطمینان کنید.
نقشهای شهروندی
اسنایپر – کاراگاه – دکتر -فراماسون- کشیش – شهروند ساده
مافیای ساده: در فاز شب به همراه گادفادر بیدار میشود و یک نفر را برای کشته شدن انتخاب میکند. اولین گروهی که در فاز شب بیدار میشوند مافیاست که با این کار از هویت یکدیگر آشنا میشوند و اقلیت آگاه بازی را میسازند.
همانطور که در دنیای واقعی مافیا یکدیگر را میشناسند و در خفا دست به ترور شخصیتهای مختلف میزنند.
گادفادر (پدرخوانده یا دن): رئیس مافیا محسوب میشود که در فاز شب با مافیاهای ساده بیدار میشود ولی میتواند خود را مافیای ساده نشان دهد. (یعنی زمانی که کدخدا در شب اول اعلام میکند “گادفادر اگر مایل است، خودش را اشاره کند” میتواند عکس العملی نداشته باشد) ضمناً گادفادر در فاز شب پس از مافیا جداگانه نیز بیدار میشود و میتواند نظر قبلی خود را نیز تغییر دهد، به هر حال انتخاب آخر با اوست.
همانطور که در دنیای واقعی پدرخوانده از هویت تمامی مافیا مطلع است اما بر اساس نظر خود میتواند هویت خود را مخفی نگاه دارد.
ناتاشا: شخصیت منفی بازی که در فاز شب، با ندای خدا (پس از دکتر) بیدار میشود و یک نفر را انتخاب میکند که در روز بعد لال باشد. ناتاشا نقش مافیایی دارد و باید سعی کند که مافیا را کمک کند ولی از هویت همکارانش خبر ندارد. اگر کشیش درست عمل نکند شهروند منتخب در روز بعد حق صحبت کردن و رأی دادن ندارد.
در حقیقت ناتاشا نقش فاحشه را بازی میکند که باید سعی کند در شب با یکی از شهروندان موثر در روند بازی بخوابد تا با درخواست حق سکوت مانع از شهادت، رأی دادن و اعترافات وی در روز بعد شود.
دکتر: در فاز شب، با ندای خدا بیدار میشود و یک نفر را انتخاب میکند که از خطر ترور توسط هر یکی از نقشها نجات یابد.
همانطور که در دنیای واقعی اگر دکتر به موقع بر بالین ترور شونده حاضر شود میتواند وی را نجات دهد.
کشیش (پدر روحانی): در فاز شب با ندای خدا، پس از ناتاشا بیدار میشود و یک نفر را که حدس میزند لال شده باشد را انتخاب میکند که لال نباشد.
این مورد را میتوان به توبه کردن فرد منتخب توسط ناتاشا نزد کشیش یا توافق وی با پلیس برای اعتراف و تحت حفاظت قرار گرفتن فرد منتخب تمثیل کرد.
کارآگاه(رییس پلیس): در فاز شب، با ندای خدا بعد از کشیش بیدار میشود و یک نفر را که حدس میزند مافیا باشد را انتخاب میکند که از هویتش آگاه شود. اگر فرد مورد نظر، گادفادر یا ناتاشا باشد خدا به کاراگاه جواب منفی میدهد، به عبارت بهتر خدا فقط مافیاهای ساده را لو میدهد. در واقع کارآگاه با اشاره دست و بدون حرف زدن میپرسد ” این شخص مافیاست؟” و خدا نیز با سر جواب بلی یا خیر به وی نشان میدهد.
در فاز روز کارآگاه وظیفه دارد جو جلسه را به سمت محکوم کردن فردی که میداند مافیاست یا رفع اتهام کردن از کسی که میداند شهروند است هدایت کند. بر اساس موقیت بازی, وی حتی با معرفی کردن خود به شهروندان میتواند برای گفتههای خود سند قابل قبولی ارائه دهد. اما در این حالت به احتمال زیاد مافیا که از هویت کارآگاه باخبر شده است در شب بعد اقدام به ترور وی میکند.
در حقیقت کارآگاه با جستجوی مخفیانه در جامعه میتواند از نقش مافیاهای رده پایین مطلع شود و با ارائه مستندات شهروندان را برای مجازات مافیا با خود همگام کند.
اسنایپر (پلیس بد): در فاز شب، با ندای خدا بعد از کاراگاه بیدار میشود و یک نفر را که حدس میزند مافیا باشد را انتخاب میکند که کشته شود.
اسنایپر شبیه پلیسی است که چون نتوانسته درفاز روز افراد را متقاعد کند که به حدس وی برای مافیا شناختن دیگران اعتماد کنند؛ شبانه به اجرای عدالت شخصی میپردازد و اقدام به ترور مضنونین میکند.
تروریست: یکی از اعضای مافیاست که هرگاه در روز رای به کشته شدنش داده شود میتواند یکی از شهروندان را به انتخاب خود با خودش از بازی خارج کند.
فرض بر این است که او به خودش بمب بسته است.
ساقی: یکی از شهروندان است که در شب او هم با اعلام خدا چشم هایش را باز میکند (بلافاصله بعد از مافیا) و یکی را نشان میدهد. هر کس را که او نشان بدهد نقشش فقط در همان شب از بین میرود و به نقش پایه ای مافیا یا شهروند تبدیل میشود.
او نیز از هویت افراد آگاه نیست پس باید مراقب باشد نقش شهروندان را خنثی نکند. فردی که توسط ساقی انتخاب شده است در شب به فرمان خدا بیدار میشود اما به علت مستی توانایی انجام وظیفه ندارد. به این معنی که اگر وی کارآگاه باشد در هر صورت جواب منفی خواهد شنید و اگر سایر نقشها باشد توانایی و امتیازات ویژه خود را از دست خواهد داد و هر چند که به شخصی اشاره کند برای وی اتفاق مورد نظر رخ نخواهد داد.
خدا باید توجه داشته باشد که به این علت که یکی از نقشها توانایی خود را از دست داده نباید از بیدار کردن وی اجتناب کند زیرا با این عمل ساقی از هویت وی با خبر خواهد شد.
فراماسون:یکی از شخصیتهای شهروندی است که در فاز شب با ندای خدا بیدار میشود و میتواند یکی از بازیکنان که احتمال میدهد شهروند باشد را انتخاب کند و با او لینک کند. خدا به بازیکن انتخاب شده توسط فراماسون به گونهای که کسی متوجه نشود دست میزند، آن بازیکن چشم را باز میکند و ۲ نفر یکدیگر را شناسایی میکنند. منظور از این حرکت شناسایی شهروندان به صورت مخفیانه میباشد. در شبهای بعد به همین ترتیب ۲ نفر میتوانند چشمها را باز کنند و با نفر سوم لینک کنند و ۳ نفر یکدیگر را بشناسند.
قوانین بازی مافیا
هدف اصلی بازی مافیا از بین بردن گروه شهروندان توسط مافیا و یا برعکس آن است. در واقع زمانی که یکی از این دو گروه در اکثریت خود باشند این بازی به پایان می رسد. برای درک بهتر این موضوع برای شما مثالی میزنم.
فرض کنید که یک گروه 10 نفره برای انجام بازی حضور پیدا کرده اند. اولین قدم این است که کارت ها باید در میان افراد پخش شود، این کار توسط خدا انجام می شود. گاد در روند بازی نقشی ندارد و فقط وظیفه نظارت بر بازی را بر عهده دارد.
خدا کارت ها را به افراد می دهد و در کل پروسه پخش کارت ها توجه کافی را دارد که کسی از نقش دیگری آگاه نشود. در این گروه 10 نفره تقسیم بندی ها به شکل زیر انجام می شود:
• یک نفر کارآگاه
• یک نفر دکتر
• سه نفر مافیا
• و پنج نفر شهروند
نکته ای که در این بازی بسیار مهم است این است که کسی نباید از نقش دیگری مطلع باشد و کسی نباید در مورد نقش خود برای دیگران توضیح دهد.
این بازی به دو بخش روز و شب تقسیم می شود. هنگامی که توسط خدا شب اعلام می شود، تمامی افراد باید چشمان خود را ببندند و تا زمانی که خدا نقش های آن ها را صدا نزده نباید چشمان خود را باز کنند.
پس از آن هر کدام از نقش ها طبق گفته خدا باید چشمان خود را باز کنند تا خدا با آن ها آشنا شود. خدا به ترتیب نقش های مافیا، دکتر و کارآگاه را بیدار می کند. مافیا در این سکوت همدیگر را می شناسند.
بازی مافیا حداقل با چند بازیکن انجام می شود؟
این بازی گروهی با تشکیل گروه های کوچک 5 نفری قابل انجام است.
معنی تارگت در بازی مافیا
تارگت : همون شک یا اتهامی هست که بازیکنها به همدیگه نسبت میدن. مثلا بازیکنی میگه تارگت من فلانیه به دلیل … .
تارگت بک : وقتی بازیکنی، متقابلا به بازیکنی که بهش تارگت زده، تارگت بزنه، این عمل رو تارگت بک میگن.
آموزش بازی شب مافیا به صورت مرحله به مرحله :
مرحله اول: تعیین گاد
ابتدا یک شخص که به قوانین بازی کاملا مسلط باشد و توانایی مدیریت بازی را داشته باشد به عنوان گاد بازی انتخاب می شود. این شخص خود بازی نمی کند و فقط مدیریت بازی را بر عهده خواهد داشت و ناظر بر اعمال تمام بازیکنان است. بعد از این که تعداد قابل قبولی بازیکن (حداقل 10 نفر، البته هر چه تعداد بازیکنان بیشتر باشد بازی جذابتر خواهد بود) آمادگی خود را برای بازی اعلام کنند، گاد نقش افراد را تعیین می کند و به آن ها به صورت پیام شخصی اطلاع می دهد. این تعیین نقش هم می تواند به شکل تصادفی (رندوم) باشد هم می تواند با نظر شخصی گاد باشد. به دلیل این که گاد باید مورد اعتماد و مقبولیت عام باشد به صورت کدخدامنشانه از یکی از پیشکسوتان بازی انتخاب می شود.
مرحله دوم: بررسی بازیکنان و اعلام قوانین بازی جاری
در این جا از تمام بازیکنان سوال می شود که بازی می کنند یا نه که باید تمام بازیکنان با میکروفن (و نه با تکست) حضورشان را اعلام کنند که ضمن تایید حضور خود، مشخص شود که امکان صحبت کردن را هم دارند یا نه. در غیر این صورت صدا و نوشتار بازیکن مورد نظر بسته می شود و تنها به عنوان یک تماشاچی می تواند شاهد بازی باشد. (به دوستان برای بار اول توصیه می شود حتما یک دست به شکل تماشاچی بازی را دنبال کنند.)
بعد از آن چون اجرای بعضی از قوانین و نقش هایی که در بازی وجود خواهد داشت به نظر گاد بستگی دارد، گاد بازی، قوانین اختیاری که در این بازی اعمال خواهد شد و تعداد نقش های بازی را اعلام خواهد کرد و سپس به تعیین نقش افراد خواهد پرداخت.
مرحله سوم: تعیین نقش ها
گاد بازی به کسانی که نقشی جز پلیس ساده داشته باشند به صورت پیام شخصی، نقش آن ها را اطلاع می دهد. بازیکن مربوطه باید به گاد تایید دهد که متوجه نقش خود شده و توانایی بازی در این نقش را دارد. ( درصورتی که توانایی ایفای نقش داده شده را ندارید از طریق پیام خصوصی از گاد درخواست کنید که نقش شما را عوض کند.) در صورتی که از طرف گاد بازی پیامی دریافت نکرده باشید نقش شما پلیس ساده خواهد بود.
گاد بازی نقش کل اعضا گروه مافیا (اعم از دان تروریست مافیاساده) را به دان می دهد و دان بازی بنا به تصمیم خود می تواند یا تمام اعضای گروه را به هم معرفی کند یا فقط خود را به عنوان دان بازی به تک تک اعضا معرفی کرده و خود حلقه ارتباطی گروه مافیا با همدیگر باشد.
مرحله چهارم: فاز روز
در صورتی که بازی از روز شروع شود، تمام بازیکنان حاضر در بازی اجازه دارند نوبت گرفته و با استدلال وبحث و مناظره سعی به پیدا کردن نقش های مافیا کنند. (البته معمولا با حضور نقش های بیشتر، بازی از فاز شب شروع می شود.) معمولا در ابتدای روز گاد بازی زمان روز را اعلام می کند اما این یک زمان تقریبی است یعنی می تواند کمتر (زمانی که بازیکنان دیگر تمایلی به صحبت کردن و بحث نداشته باشند) یا بیشتر از زمان تعیین شده باشد(زمانی که گاد احساس کند بازیکنان نیاز به صحبت و مذاکره بیشتری برای استدلال دارند و با این زمان اضافه بازی روند بهتر و جذابتری خواهد داشت). بعد از پایان زمان، گاد بنا به تشخیص خود می تواند زمانی را به موارد زیر اختصاص دهد:
دفاعیه: کسانی که احساس می کنند در رای گیری رای می آوردند فقط اجازه دفاع از خود و آوردن استدلال هایی برای تبرئه خود دارند. در این زمان کسانی که افراد دیگر را متهم کنند متخلف محسوب می شوند.
تک رای: کسانی که احساس می کنند کاملا به مافیا بودن یک نفر مطمئن هستند در این زمان نام این فرد را به عنوان تک رای اعلام می کنند.
کسانی که نیستند: اگر کسی مورد ظن باشد اما شما با احتمال خیلی بالا احساس می کنید دوستان پلیستان در حال اشتباه هستند می توانید در این زمان بگویید که شخص مورد نظر یا حتی خود شما جزو گروه مافیا نیستن.
استدلال: در این زمان بازیکنانی که احساس می کنند نسبت به روند بازی تحلیل خاصی دارند و می توانند به روند بازی کمک کنند بدون متهم کردن افراد می توانند استدلال های خود را از جریان بازی اعلام کنند.
البته توجه به این نکته هم باید داشته باشید که در این زمان ها مافیا هم می توانند با صحبت های خود برای منحرف کردن اذهان عمومی استفاده کنند. دادن این زمان ها به نظر شخصی گاد بستگی دارد و ممکن است گاد هیچ کدام از این زمان ها را در نظر نگیرد. سپس گاد اعلام می کند که زمان رای گیری است. شما باید اسم شخصی که مظنون هستید را تایپ کنید و بعد از نمایان شدن عبارت "استارت" یا "شروع" از طرف گاد در زمان محدود، اسم خود را بر روی صفحه اصلی ریدکال ثبت کنید. در صورتی که شخصی توسط بیش از نیمی از افراد مظنون شناخته شود به صورت مستقیم از روند بازی حذف شده و نقش آن اعلام می شود.
در صورتی که شخصی این تعداد رای را کسب نکند رای گیری بین کسانی که بیشترین رای را دریافت کردند تکرار می شود و برای این کار به این افراد اجازه دفاع داده می شود، رای گیری مجدد فقط بین این افراد برگذار می شود و گاد بازی به هر شخص آیکون خاصی را نسبت می دهد و شما موظف هستید یکی از این آیکون ها را به عنوان رای خود اعلام کنید.
مرحله پنجم: فاز شب
در زمان شب به صورت عمومی هیچ کار خاصی انجام نمی شود و نقش هایی که در فاز شب تاثیرگذار هستند، به دستور گاد، پیام های شخصی خود را به گاد می دهند و نقش خود را انجام می دهند. همچنین یک شخص توسط گروه مافیا کشته می شود. گاد بعد بررسی پیام ها، اتفاقاتی که باید اعلام شود و کسانی که در فاز شب کشته شدند را به اطلاع تمام بازیکنان می رساند و بعد دوباره فاز روز برگذار می شود.
مرحله ششم: پایان بازی
این تکرار فاز روز و شب تا زمانی ادامه پیدا می کند که یا تمام مافیا ها کشته شده و از بازی حذف شودند و در این صورت پلیس ها یا همان شهروندان به عنوان برنده اعلام می شوند. و در صورتی که تعداد مافیا با تعداد پلیس ها برابر شود تیم مافیا به عنوان برنده اعلام می شود
اصطلاحات بازی مافیا:
اصل سوزش : اصل سوزش یه شوخیه که بین بازیکنهایی که زیاد با هم بازی میکنن رواج داره. مثلا میگن: فلانی به خاطر اصل سوزش داره به من رای میده! یعنی فلانی چون از بازیهای قبلیای که با هم کردیم سوخته، الان هم داره رای میده به من!
اصل پوزش : این اصطلاح هم بین کسانی که با هم از قبل بازی کرده باشن متداوله. وقتی بازیکنی در بازیهای قبلی بد بازی کرده باشه یا شک بیمورد روی کسی انداخته باشه، میگه با توجه به «اصل پوزش در مافیا» این دست به فلانی اعتماد میکنم و رای نمیدم. یا همچین مواردی.
قارچ : یکی از ویژگیهای قارچ، رشد کردن سریع در هنگام وقوع رعد و برقه. یعنی تا یکی دو تا رعد و برق زده میشه، یهو میبینی کلی قارچ از زمین در میان. اصطلاح قارچ در بازی مافیا، وقتی به کار برده میشه که فرد یا افرادی در اثر اتفاقی، مافیا بودنشون تابلو بشه. در این مواقع میگن فلانی مثل قارچ بیرون زد، یا فلانی قارچه!
تو دیوار : بعضی افراد در بازی مافیا با قاب عکس روی دیوار فرق چندانی ندارن. صبحت خاصی نمیکنن و فقط رای میدن! اینا افراد «تو دیوار» بازی هستن!
نو لینچ : خود کلمهی lynch معنی اعدام کردن و زجرکش کردن رو میده. وقتی میگیم no lynch شده که در طول روز و هنگام رایگیری، کسی برای اعدام بالا نیاد، یا بین دو فردی که بالا اومدن، رایها مساوی تقسیم بشه. در این حالتها میگن نو لینچ شد.
اَکت شب : هر صدا، حرکتی یا ردی که از رفتار بازیکنها در فاز شب گرفته بشه رو اَکت شب میگن. در پست مفصلی از اَکت شب و نظرهایی که در موردش هست توضیح دادیم. اینجا کلیک کنید.
نایت ویژن : وقتی میگن کسی نایت ویژن (night vision) داره یا نایت ویژن زده، یعنی زحمت کشیده! تقلب کرده و شب یواشکی چشمش رو باز کرده!
هیل دادن یا سیو کردن : بعد از ترور مافیا در شب، اولین نقشی که باید چشماشو باز کنه دکتره. دکتر باید فردی رو انتخاب کنه که حدس میزنه مورد سو قصد مافیا قرار گرفته باشه. به این عمل دکتر میگن هیل (شفا) دادن یا سیو کردن.
وتو :یکی از نقشهای شهروندی، شهرداره. شهردار این قدرت رو داره که تصمیم بازیکنها برای اعدام یک نفر رو لغو کنه. حتی اگه خیلی رای هم آورده باشه، شهردار این امکان رو داره که از اعدام اون شخص جلوگیری کنه. به این عمل شهردار در بازی مافیا،
وتو کردن میگن.
موج سواری : وقتی یه بحثی از یک نفر شروع میشه و همینطور نفرات بعدی هم در موردش صحبت کنن، اصطلاحا میگن یه موجی درست شده. حالا این بین کسی که بخواد علیرغم اعتقاد خودش به موضوع اون موج، ازش استفاده کنه و اصطلاحا سواری بگیره، بهش میگن داره موج سواری میکنه.
تبر زدن : ریشهی عبارت تبر زدن از جای جالبی میاد ???? کاری به ریشهاش ندارم اما وقتی یه نفر خلاف فاز و نظر جمع، نظر خودش رو خیلی کوبنده و مکرر اعلام کنه، بهش میگن داری تبر میزنی! یعنی یه چیزی داره ریشه میزنه و رشد میکنه، اما تو مدام داری بهش تبر میزنه و نمیذاری پا بگیره. البته درست بودن تبر زدن اون شخص بعد از بازی مشخص میشه. یعنی میخوام بگم تبر زدن به خودی خود معنی بعدی نداره.
نوب : منظور از نوب همون noob در زبان انگلیسیه. نوب یعنی تازهکار. یعنی کسی که در زمینهی خاصی مهارت زیادی نداره و زیاد تجربه کسب نکرده. باید اینو در نظر داشت که نوب حرف بدی نیست.
گره : توی بازی مافیا بعضی وقتا بین دو یا چند نفر، یه ابهامی به وجود میاد که نمیشه درستی هیچ یک از طرفهای ابهام رو به راحتی تشخیص داد. این حالت جوریه که از هر دیدگاه هر طرف که نگاه کنی انگار اون شخص درست میگه و نمیشه حرفش رو به راحتی رد کرد. مثل این میمونه که شما یه کلاف گرفته خورده رو توی دستت گرفته باشی، و دنبال سر کلاف بگردی. اینجور وقتا میگن که گره افتاده توی بازی.
تله : تله هم یکی از تریکهایی هست که بازیکنا میتونن به هم دیگه بزنن. مثلا دو تا بازیکن با هم دیگه هماهنگ میکنن تا یه سوژهی ساختگی رو بندازن توی بازی. بعد که سوژه راه میافته، ممکنه یه مافیا که از ساختگی بودن سوژه با خبر نباشه، شروع کنه به پر و بال دادن به سوژه. اینطوری میشه گفت که بازیکنا براش تله گذاشته بودن
لایک و دیسلایک : وقتی یه بازیکن داره حرف میزنه، بازیکنای دیگه برای اینکه توی حرفش نپرن، موافقت یا مخالفت خودشون رو با لایک و دیسلایک نشون میدن.
پوش کردن : بعضی وقتا بعد از اینکه یه شهروند یکی دو تا اتهام میخوره، ممکنه مافیا هم از این قضیه سواستفاده بکنه و سعی بکنه اون فرد رو از بازی بیرون کنه. به این حرکت میگن پوش کردن. وقتی به یه نفر اتهام پوش کردن نسبت داده میشه، به نوعی دارن بهش اتهام مافیا بودن میزنن.
کنسه دادن : کنسه دادن از عباراتیه که از شطرنج وارده دایرهی کلمات ما شده. توی شطرنج کنسه دادن یعنی راهنمایی کردن و حرکت گفتن. حالا توی مافیا کسی که بلند میشه به بازی حرکت میده و میگه این کار رو بکنید برنده میشیم یا فلانی رو بزنید که مافیا بره بیرون، میشه کنسه دادن.